26 Януари 2017

ЩО Е ТО 'MOOD FOOD' ИЛИ КОИ ХРАНИ НИ ПРАВЯТ ЩАСТЛИВИ


Определени храни повишават настроението и подобряват концентрацията – относно това науката е единодушна. Причината са определени съставки, които влияят директно на мозъка или косвено на обмяната на веществата в мозъка и стимулират производстовто на стимулиращи вещества (невротрансмитери) - т.нар. хормони на щастието, които могат да се активират при правилно хранене. И не само шоколадът ни прави щастливи - пълнозърнестите продукти, бананите, горските плодове, рибата, плодовете и зеленчуците също имат положително въздействие върху нашето настроение. Дори лютите чушки водят до повишаване на нивото на ендорфин в организма. Модериният термин за тези храни е „mood foods”.


Пълнозърнестите продукти не само засищат, но и засилват паметта и способността за умствено натоварване поради високото съдържание на витамин В. Освен това пълнозърнестите храни, както и млечните продукти, горските плодове и бананите, са богати на магнезий, който не само допринася за доброто настроение, но и се грижи за безпроблемното взаимодействие между нервната система и мускулите.


Бананите имат високо съдържание на серотонин и поради това са перфектната „mood food”. Но защо други храни като домати или ананас, които също имат високо съдържание на серотонин не предизвикват ефект на задоволство? Който яде банани поема също значително количество триптофан и малко протеини, което е предпоставка за образуването на хормоните на щастието. Ефект подобен на бананите имат и сушените фурми и смокини.


Споменахме вече за шоколада. От физиологична гледна точка единствено черният шоколад повишава чувството за щастие. Това се дължи на това, че черният шоколад съдържа повече от минимално наличните нива на триптофан в другите сортове шоколад. Че другите видове шоколад също влияят позлотворно на чувството ни на задоволство, има по-скоро психологически причини - дори само ароматът, чудесният вкус, спомените от детството и разтопяването в устата са достатъчни понякога да ни накарат да изпитаме щастие.


Защо в някои страни по света хората имат по-голяма склонност към депресии, може отчасти да се обясни със статуса на рибата като част от храната. Има изследсвания според които яденето на риба оказва положително влияние дори при тежки депресивни състояния. Отговорни за този ефект се предполага, че са омега-3 килселините, които са в голямо количество в мазни риби като сьомгата, сардините и херингата. Яденето на риба повишава концентрацията и подобрява мисленето. Освен всичко в морските риби, се съдържат значителни количества витамин D, който стимулира отделянето на хормоните на щастието. Този витамин по условие се произвежда от тялото ни, когато сме изложени на слънце.


Националното ястие на италианците – пастата - дължи славата си на „mood food” главно на комплексните си въглехидрати. Който яде спагети отделя инсулин, което води до това триптофанът да дотига по-лесно до мозъка. Заедно с пармезана, който съдържа повече триптофан от почти свяка друга храна, спагетите се превръщат в перфектната храна, носеща щастие.


Устата гори, очите се пълнят със сълзи, носът тече, опитваме се да поемем въздух. Лютите чушки катапултират тялото за секудни в извънредно положение. Вина за това има растителното вещество капсаицин, което се съдържа в тях. Горенето в устата не ни разваля настроението, а напротив, подобярва го, защото мозъкът отделя ендорфин, когато възприема болка. Ендорфините не само се грижат за това да намалят болката, но и повишават настроението.


остави коментар